Ilmajoen musiikkijuhlat - Blogi

01.04.2019

"Rakastan hahmon luomista"

Rakastan hahmon luomista

Sopraano Marjukka Tepposella on tiivis alkuvuosi kotimaisen oopperan ja vieläpä isän ja pojan säveltämien teosten parissa. Tammikuussa sai ensi-iltansa Jaakko Kuusiston säveltämä Jää Kansallisoopperassa. Seuraavaksi Tepponen keskittyy tavoittamaan Aino Acktén olemuksen ytimen.

Tepponen kokee astuvansa huimiin saappaisiin Acktén roolissa.

-    Aino oli oopperataiteen suurimpia pioneereja ja ensimmäisiä esikuvia, mitä suomalaisella oopperalaulajalla voi olla, Tepponen kuvailee.

Tepponen kokee historiallisen hahmon esittämisen kiehtovaksi mahdollisuudeksi, johon kuuluu myös taustatyön tekeminen.

-    Taustatyön tekeminen on tärkeää elävän hahmon tavoittamiseksi. On kiva päästä tutkimaan Ainon luonteenpiirteitä!

Tepponen kertoo tarttuvansa kirjallisuuteen ja suunnittelee myös vierailua Sinebrychoffin museoon, jossa on näytteillä maalauksia Acktésta. Roolin rakentaminen on hänelle erityisen nautinnollinen työvaihe oopperan valmistamisessa.

-    Minulle kaikkein rakkainta oopperan tekemisessä on hahmon luominen. Teen sen tietenkin yhteistyössä ohjaajan kanssa, mutta omalla panostuksellani haluan päästä mahdollisimman lähelle sitä oikeaa karaktääriä. Aino oli erittäin vahvatahtoinen nainen, siitä saa varmasti hedelmällisen pohjan luoda hahmoa.

Käänteentekevä Jalokiviaaria

Tepponen löysi oopperan taian kotikaupungissaan Puccinin La Bohemen myötä. Teos sai nuoren kuopiolaisen musiikinharrastajan palaamaan katsomoon ilta toisensa jälkeen.

-    Näin teoksen kuusi kertaa. Se oli vaikuttava kokemus nuorena. Ajattelin, että haluan tehdä tuota samaa, Tepponen muistelee.

Akctén ja Tepposen uran alkuvuosia on kuitenkin vauhdittanut eräs toinen oopperamaailman merkkiteos, nimittäinen Gounodin Faust-ooppera ja erityisesti siinä kuultava Margaretin Jalokiviaaria (Ah! Je ris de me voir si belle!) on ollut läsnä heidän uransa käännekohdissa. Aino voitti aarialla konservatorion laulukilpailun ja sai kiinnityksen Pariisin oopperaan. Tepponen puolestaan on voittanut aarialla mm. Timo Mustakallio -laulukilpailun vuonna 2008.

-    Jalokiviaaria on ollut mulle tosi merkityksellinen. Se on ensimmäisiä solistiaarioita, joita olen esittänyt orkesterin kanssa ja esitin sen myös Mustakallio-finaalissa. Hauskaa, että tästä löytyy yhteys Acktéseen!

Samassa jatkumossa

Taiteilijoita yhdistää myös Faustin Margaretan rooli. Se oli Acktén tärkeimpiä rooleja Pariisissa ja Tepponen on niin levyttänyt roolin kuin esittänyt sen viime kesänä Savonlinnan Oopperajuhlilla. Tepponen näkee tässä asiassa ihanan jatkumon.

-    Tämän Ackté-oopperan yksi hienoimmista ominaisuuksista on, että me tämän sukupolven edustajat pääsemme samaan jatkumoon Acktén sukupolven kanssa, joka on aukaissut tätä latua. He ovat innostuneet samoista asioista ja kamppailleet samojen asioiden kanssa kuin me tänä päivänä.

Ackté-ooppera valottaa myös oopperamaailman hurjaa kilpailua. Tepposella on jo kokemuksen myötä hallussa keinot sen käsittelemiseksi.

-    Täytyy uskoa itseensä, tehdä kovasti töitä ja kehittää jatkuvasti itseään.

Oopperamaailmasta Tepposen tempaisee vapaa-ajalle 1-vuotias lapsi, jolloin paineet unohtuvat.

-    Vapaa-aika menee usein leikkiessä, Tepponen hymyilee.

Aino Ackté on Tepposen ensiesiintyminen Ilmajoen Musiikkijuhlilla, sillä hänen tiensä on tavannut viedä kesäisin Savonlinnan Oopperajuhlille, ensin oopperakuorolaisena ja sittemmin solistina.

-    Mukava päästä toiselle puolelle Suomea katsomaan festivaalitunnelmaa siellä!

 

Teksti: Jenni Liikaoja